Pijn na 10 jaar DVT - blijvende klachten

Hoi

Ik heb 10 jaar geleden een DVT gehad in mijn lies met een longembolie. Mijn longen zijn geen enkel probleem maar helaas is mijn been wel een ander verhaal.

Ik moet levenslang bloedverdunners nemen, waar ik op zich geen probleem mee heb maar ik merk het laatste 1,5 jaar terug een achteruitgang bij mijn been en merk ook dat ik soms bang ben dat het terug een trombose zou kunnen zijn.

Mijn been is altijd wat dikker gebleven maar ondertussen heeft er zich een nieuwe ader gevormd die op een lastige plek zit als ik mijn compressiekousen moet dragen en doordat mijn been de laatste tijd ook terug dikker is geworden zitten ook de kousen niet meer goed.

Vandaag nieuwe kousen klasse 3 moeten laten aanmeten dus benieuwd wat dat binnenkort gaat doen.

Merken jullie na zoveel tijd ook een achteruitgang van sommige symptomen en ervaren jullie ook nog steeds een angst om terug opnieuw een trombose te krijgen?

Alvast bedankt voor de antwoorden!

Blij dat er in Nederland meer informatie rond tromboses is dan in België ☺️

Reacties (2)
Zie alle reacties van de lezers
2026-06-04 18:38:39
Ook ik heb nog steeds behoorlijke klachten na een DVT en twee keer longembolie in 2019.
Vooral zwaar aanvoelend en geïrriteerd linkerbeen, dat gezwollen lijkt ondanks steunkousen.
Regelmatig het gevoel dat er weer een embolie zit en daardoor steeds getest op D-dimeer, gelukkig steeds goede waarden maar de ongerustheid blijft, ondanks de antistollingmedicatie.
Sinds dik twee jaar bezig met onderzoeken bij hart/vaatcentrum in Maastricht, vooralsnog geen duidelijke diagnose. Binnenkort MRI en Dopplertest, hopelijk brengt dit duidelijkheid.
TKD
2026-06-04 19:52:54
Ik heb in 2008 een DTV en longembolie gehad, dat is verder allemaal goed afgelopen, alleen begin dit jaar mijn rechter kuit dikker te worden en werd ook pijnlijker. Ik had nog een afspraak staan bij de bandagist, dus gebeld en andere steunkousen aan laten meten. Ze wist me te vertellen dat ik in beide benen lipoedeem heb en in mijn rechterbeen (kuit) PTS oftewel posttrombotisch syndroom. Een chronische aandoening aan de aderen en andere weefsels van het been. Het syndroom ontstaat bij 20% tot 50% van de patiënten die een DVT gehad hebben. Ik draag nu aan beide benen steunkousen, slik bloedverdunners, weliswaar niet voor het voormalig trombose been, maar voor hartritmestoornissen. Ik heb van een verpleegkundige gehoord dat, wanneer je bloedverdunners slik, geen trombose been meer krijgt. Maar je weet het nooit, die PTS had ik ook niet verwacht.
#replace title#